Vehicle Structure Design and Analysis

การออกแบบและวิเคราะห์โครงสร้างยานยนต์

3(3-0-6)

วิชาบังคับก่อน:  ENG25 4011 วิศวกรรมยานยนต์ และ ENG30 2002 กลศาสตร์วัสดุ 1

ตัวถังและโครงฐานยานพาหนะ ภาระที่กระทำต่อโครงสร้างยานยนต์ สิ่งที่ต้องพิจารณาสำหรับโครงสร้าง การออกแบบหน้าตัดทางยานยนต์ ชิ้นส่วนผนังบางภายใต้ภาระการบิด การโก่งงอของแผ่นบาง การวิเคราะห์ตัวถังภายใต้ภาระการดัดและภาระการบิด หลักการออกแบบรอยเชื่อม การวิเคราะห์เส้นทางของแรงบนโครงสร้างแผ่นบางที่ขึ้นรูปตัวถัง ผลตอบสนองเชิงพลวัตของโครงสร้างภายใต้การชนกระแทก มาตรฐานและข้อคำนึงเกี่ยวกับผู้โดยสารและความปลอดภัย

ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้

  1. มีความรู้และความเข้าใจประเภทโครงสร้างหลักยานยนต์ และภาระที่กระทำต่อโครงสร้างยานยนต์
  2. ออกแบบและวิเคราะห์หน้าตัดทางยานยนต์เบื้องต้น รวมไปถึงชิ้นส่วนผนังบางภายใต้ภาระการบิดและการโก่งงอของแผ่นบาง
  3. ประยุกต์หลักการวิเคราะห์โครงสร้างตัวถังด้วยวิธีพื้นผิวอย่างง่ายภายใต้ภาระการดัดและภาระการบิด
  4. เข้าใจหลักการออกแบบรอยเชื่อม การวิเคราะห์เส้นทางของแรงบนโครงสร้างแผ่นบาง
  5. เข้าใจผลตอบสนองเชิงพลวัตของโครงสร้างยานยนต์ภายใต้การชนกระแทก

Vehicle Structure Design and Analysis

Prerequisites: ENG25 4011 Automotive Engineering and ENG30 2002 Mechanics of Materials I

Overview of vehicle body and chassis, fundamental of vehicle load cases and factor affecting the vehicle structural design. Design of automotive beam section, torsion of thin-wall member, buckling of thin-wall members, plates and membranes. Design and analysis for body bending and torsion. Principles of good joint design and internal load path analysis during global load case. Design for crashworthiness and standardized safety test conditions. Design consideration for requirement of passenger and safety.

Learning outcomes

  1. Knowledge and understanding of basic vehicle body and chassis,also fundamental of vehicle load cases.
  2. Design and analyze automotive beam section, torsion of thin-wall member,buckling of thin-wall members.
  3. Applied the principle of body structure analysis by simple structural surface method based on bending and torsional loads.
  4. Understand the principles of good joint design and internal load path analysis during global load case.
  5. Understand the dynamic response of structures under impact.