Machine and Tool Design Project

โครงงานการออกแบบเครื่องมือและเครื่องจักร

2(1-3-5)

วิชาบังคับก่อน : ENG35 2013 การเขียนแบบการผลิต,
ENG35 2031 การออกแบบโครงสร้างเครื่องจักรกล,
ENG35 2032 กลไกและการขับเคลื่อน,
หรือกำลังเรียนอยู่

รายวิชานี้เป็นรายวิชาโครงงานสำหรับการเลือกองค์ประกอบของเครื่องจักและการอกแบบอุปกรณ์และเครื่องมือ ผู้เรียนจะทำโครงงานบูรณาการจากข้อกำหนดและความต้องการเพื่อเสนอแนวทาง โดยความต้องการเฉพาะจะแตกต่างไปตามแต่ละโครงงาน ผู้เรียนจะต้องใช้ความสามารถในการคิดอย่างสร้างสรรค์เพื่อเสนอแนวความคิด และใช้ทักษะการคิดเชิงวิพากษ์เพื่อตัดสินแนวความคิด โครงงานจะประกอบไปด้วยความท้าทายที่ต้องประยุกต์ใช้ทักษะด้านคณิตศาสตร์ วิทยาศาสตร์ และอาจรวมถึงความรู้ด้านวิศวกรรมอื่น ๆ ประกอบกับการวิเคราะห์และออกแบบขั้นตอน ทักษะด้านการสื่อสาร รวมถึงการทำงานอย่างมีจรรยาบรรณวิชาชีพในกลุ่มของตนเอง

ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้

  1. รวบรวมข้อมูลที่สำคัญและความต้องการชิ้นส่วนเครื่องจักรกลจากขนาดมิติและรูปร่างของชิ้นส่วน, และมาตรฐานต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้องได้
  2. วิเคราะห์ความต้องการของผู้ใช้เครื่องจักร ความสามารถในการผลิตของชิ้นส่วนเครื่องจักรกล กลศาสตร์วัสดุ และกลไกต่างๆ
  3. ออกแบบเครื่องมือและเครื่องจักรตามความจำเป็น ข้อจำกัด รวมถึงความต้องการอื่น
  4. ตรวจสอบทางเลือกโดยการทดสอบทางกล ทดลอง หรือจำลองการทำงาน
  5. ใช้โปรแกรมออกแบบและวิเคราะห์ทางวิศวกรรม เช่น CAD, CAM and CAE เพื่อช่วยออกแบบเครื่องมือและอุปกรณ์
  6. พิจารณาผลกระทบของการแก้ปัญหาทางวิศวกรรมในบริบทของโลก เศรษฐกิจ สิ่งแวดล้อม และสังคม
  7. มีความรับผิดชอบต่องานทางด้านวิศวกรรมที่ได้รับมอบหมาย
  8. ใช้ข้อมูลสนับสนุนที่ช่วยให้การสื่อสารมีคุณภาพสูงขึ้น
  9. ใช้ภาษาเหมาะสมกับผู้รับสาร
  10. ใช้ความรู้ที่มีอยู่เดิมกับสถานการณ์ใหม่ได้
  11. มีส่วนร่วมกับการสร้างบรรยากาศการมีส่วนร่วมในการทำงาน

 

Machine and Tool Design Project

Prerequisite : ENG35 2013 Production Drawing
ENG35 2031 Machine Structure Design,
ENG35 2032 Mechanism and Drive,
or study concurrently.

This course is a project-based study for selecting machine elements and designing equipment and tooling. Learners will work on joint projects from initial specification to scheme suggestion. Specific requirements will differ depending on the nature of the project. Learners need to use their creative thinking skill to generate and critical thinking skill to judge the ideas. Projects include the challenges that require application of math, science, and engineering knowledge; analytical and design procedures; communication skills; combined with ethical behavior of the individuals in each team.

Learning Outcomes

  1. Collect important information and needs of machine components from part drawing and dimension, and relevant standards, etc.
  2. Analyse machine-user requirements, manufacturability of mechanical components, mechanics of materials, and mechanisms.
  3. Purpose design of tooling and equipment by considering the constraints, needs, and other requirements.
  4. Verify the solution by performing mechanical, functional, or simulation tests.
  5. Use CAD, CAM, CAE to support the design of tooling and equipment.
  6. Consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts.
  7. Responsible for tasks relating with engineering profession.
  8. Use supporting information that enables quality of communication.
  9. Use language appropriate to the audience.
  10. Apply existing knowledge to new situations.
  11. Participate in creating a participatory atmosphere at work.