Lean and Six Sigma

ลีนและซิกซ์ซิกม่า

2(1-3-5)

วิชาบังคับก่อน : ไม่มี

การประยุกต์ใช้หลักการของลีนในกระบวนการผลิต กระบวนการให้บริการเพื่อพัฒนาผลผลิต เพิ่มมูลค่าและกำจัดของเสียรวมไปถึงการใช้วิธีการแก้ปัญหาแบบซิกซ์ซิกม่าเพื่อลดความแปรปรวนและเพิ่มคุณภาพ การใช้การควบคุมกระบวนการด้วยสถิติและวิธีการวิเคราะห์ในทั้งสองกระบวนการ เนื้อหาที่เกี่ยวข้องประกอบด้วย วิธีการสร้างกระบวนแบบลีน การพิสูจน์แนวทางการแก้ปัญหาแบบลีน การจัดการเปลี่ยนแปลงสู่การทำลีน การนำซิกซ์ซิกม่าหรือลีนซิกซ์ซิกม่าไปใช้ การนำห้าระยะของกระบวนการซิกซ์ซิกม่า DMAIC ไปปฏิบัติ

ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้

  1. อภิปรายถึงวิธีการสร้างและทำให้คงไว้ซึ่งวัฒนธรรมที่มุ่งเน้นการส่งมอบมูลค่าให้แก่ลูกค้าโดยการใช้เทคนิคด้านการพัฒนาต่อเนื่องและกลยุทธ์การลดความแปรปรวน
  2. ถอดความหมายของข้อมูลป้อนกลับจากลูกค้าและเป้าหมายขององค์กรให้กลายเป็นโอกาสในการพัฒนา
  3. อธิบายความแตกต่างและความคล้ายคลึงระหว่างกระบวนการลีนกับซิกซ์ซิกม่า และอธิบายว่าทั้งสองกระบวนการเกื้อหนุนซึ่งกันและกันอย่างไร รวมถึงทั้งสองกระบวนการสามารถถูกนำไปใช้เพื่อผลประโยชน์ที่สูงขึ้นได้อย่างไร
  4. อธิบายขั้นตอนกระบวนการการเลือกโครงงานและตั้งเป้าหมายสำหรับโครงงานซิกซ์ซิกม่าหรือลีนซิกซ์ซิกม่า
  5. อธิบายถึงเป้าหมายแต่ละระยะของกระบวนการซิกซ์ซิกม่า DMAIC และสร้างแผนการจัดการและดำเนินโครงงานการพัฒนาด้วยซิกซ์ซิกม่า
  6. อธิบายถึงหน้าที่และความรับผิดชอบของสมาชิกกลุ่มโครงงานซิกซ์ซิกม่า และลำดับขั้นของการพัฒนาทีม เครื่องมือในการช่วยตัดสินใจของทีม และกระบวนการสื่อสารของทีม
  7. เลือกและประยุกต์ใช้เครื่องมือและวิธีการวิเคราะห์ที่แพร่หลายซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของกระบวนการลีนซิกซ์ซิกม่า DMAIC

 

Lean and Six Sigma

Prerequisite : none

Application of lean principles to manufacturing, service processes in order to improve productivity, increase value and eliminate waste as well as the use of the Six Sigma problem solving methodology to reduce variation and improve quality. The SPC tools and analysis methods used in both approaches. The topics covered include: methods for creating Lean processes, proven lean problem-solving methodologies, managing a lean transformation, implementing a Six Sigma or Lean Six Sigma (LLS) initiative, and executing the five phases of the Six Sigma DMAIC process.

Learning Outcomes

  1. Discuss how to create and sustain a culture that focuses on the delivery of value to the customer by utilizing continuous process improvement and variance reduction strategies.
  2. Translate customer feedback and enterprise goals into opportunities for improvement.
  3. Explain the differences and similarities between Lean and Six Sigma, how they complement one another and how they can be used together for greater benefit.
  4. Explain the project selection process and set goals for a Six Sigma or LSS project.
  5. Explain the goals of each phase of the Six Sigma DMAIC process and create a plan for managing and executing a Six Sigma improvement project.
  6. Explain the roles and responsibilities of Six Sigma project team members, the stages of team development, common team decision making tools and team communication methods.
  7. Select and apply the tools and analysis methods commonly used as part of the Lean Six Sigma DMAIC process.