การออกแบบและกระบวนการพัฒนาผลิตภัณฑ์นวัตกรรมและการบริการ
2(2-0-4)
วิชาบังคับก่อน : ไม่มี
นักเรียนสามารถเข้าใจถึงความหมายและเครื่องมือที่ใช้ในกระบวนการสร้างผลิตภัณพ์นวัตกรรมและการบริการตั้งแต่การค้นหาโอกาส ความต้องการของลูกค้า การวิเคราะห์คู่แข่ง การกำหนดคุณสมบัติผลิตภัณฑ์ การสร้างแนวคิด และการประเมินแนวคิด ตลอดจนสามารถออกแบบผลิตภัณฑ์นวัตกรรมได้จากการ ประยุกต์ใช้เทคนิคการออกแบบต่างๆเช่น การออกแบบเชิงสถาปัตยกรรม การออกแบบเชิงอุตสาหกรรม การออกแบบเพื่อความยั่งยืน การออกแบบจากการตัดสินใจแบบฮิวริสติกส์ การออกแบบเพื่อความแข็งแกร่ง และการออกแบบเพื่อการผลิตและทดสอบ โดยอ้างอิงจากความต้องการของลูกค้า โอกาสทางการตลาด เทคโนโลยี และหลักการเชิงวิศวกรรม
ผลลัพธ์การเรียนรู้ที่คาดหวังระดับรายวิชา
Introduction to Innovative Product and Service Design and Development Process
Prerequisite : None
Students understand the meaning, methods, and tools used in developing innovative products and services, starting from identifying opportunities, scoping customer needs, analyzing competitors, defining product features, generating ideas, and evaluating concepts. They can also design innovative products by applying various design techniques such as architectural design, industrial design, sustainable design, decision-based design, robust design, and design for manufacturing and testing. These designs are based on customer requirements, market opportunities, technology, and engineering principles.
Course Learning Outcomes (CLOs)