การสื่อสารทางวิศวกรรม
4(4-0-8)
วิชาบังคับก่อน : ไม่มี
การสื่อสารผ่านเอกสารประเภทต่างๆ (เช่น อีเมล บันทึกช่วยจำ การวิเคราะห์ปัญหา ข้อเสนอ รายงานความคืบหน้า) การนำเสนอด้วยวาจา และการผสมผสานกราฟิกในการเสนองานทางวาจาและงานเขียน; การเรียนรู้วิธีการสื่อสารข้อมูลเฉพาะทางไปยังผู้รับสารที่แตกต่างกัน (เช่น ผู้ที่อยู่ในและต่างวิชาชีพ เพื่อนร่วมงานและลูกค้า ทีมและหัวหน้างาน และแผนกภายในองค์กร)
ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้
- สร้างรายงานวิศวกรรมที่สื่อสารผลการวิเคราะห์ทางวิศวกรรมไปยังกลุ่มเป้าหมายได้อย่างชัดเจนและกระชับ (ดัชนีชี้วัดสมรรถนะ = 1.1)
- วิเคราะห์ตัวอย่างเอกสารที่เกี่ยวข้องกับวิชาชีพวิศวกรรม วิจารณ์ประสิทธิผล และแก้ไขเพื่อปรับปรุงเอกสารเหล่านั้น (ดัชนีชี้วัดสมรรถนะ = 3.1)
- ออกแบบและนำเสนอทางวิศวกรรมไปยังผู้ฟังกลุ่มเป้าหมายทั้งกลุ่มที่มีความรู้ทางเทคนิคและกลุ่มคนทั่วไป (ดัชนีชี้วัดสมรรถนะ = 3.2)
- สื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพผ่านกราฟิกและการมองเห็นโดยสร้างและจัดเรียงองค์ประกอบต่าง ๆ เพื่อให้บรรลุวัตถุ (ดัชนีชี้วัดสมรรถนะ = 3.3)
Engineering Communications
Prerequisite : None
Communicating through various types of documents (e.g., emails, memos, problem analyses, proposals, progress reports), giving oral presentations, and incorporating graphics in oral and written works. Learning how to communicate specialized information to different audiences (e.g., technical and nontechnical audiences, colleagues and clients, team and supervisors, and in-house departments).
Learning Outcomes
- Create an engineering report that clearly and concisely communicates the results of an engineering analysis to the target audience. (PI = 3.1)
- Analyse sample documents related to the engineering profession, critique their effectiveness, and revise them to improve. (PI = 3.1)
- Design and present engineering solutions to a target audience that includes both technical experts and the general public. (PI = 3.2)
- Communicate effectively through graphics and visuals by creating and arranging elements to achieve a specific purpose. (PI = 3.3)