โครงงานการออกแบบกระบวนการผลิต
2(1-3-5)
วิชาบังคับก่อน : ENG35 2012 ปฏิบัติการกระบวนการผลิตพื้นฐาน,
ENG35 2013 การเขียนแบบการผลิต,
ENG35 2014 ปฏิบัติการกระบวนการผลิตยุคดิจิทัล,
ENG35 2021 การผลิตโดยใช้คอมพิวเตอร์ช่วย,
ENG35 2022 วัสดุและกรรมวิธีการผลิต,
หรือกำลังเรียนอยู่
รายวิชานี้เป็นรายวิชาโครงงานสำหรับการออกแบบกระบวนการผลิต ผู้เรียนจะร่วมทีมทำโครงงานบูรณาการจากข้อกำหนดและความต้องการเพื่อเสนอแนวทาง โดยความต้องการเฉพาะจะแตกต่างไปตามแต่ละโครงงาน ผู้เรียนจะต้องใช้ความสามารถในการคิดอย่างสร้างสรรค์เพื่อเสนอแนวความคิด และใช้ทักษะการคิดเชิงวิพากษ์เพื่อตัดสินแนวความคิด โครงงานจะประกอบไปด้วยความท้าทายที่ต้องประยุกต์ใช้ทักษะด้านคณิตศาสตร์ วิทยาศาสตร์ และอาจรวมถึงความรู้ด้านวิศวกรรมอื่น ๆ ประกอบกับการวิเคราะห์และออกแบบขั้นตอน ทักษะด้านการสื่อสาร รวมถึงการทำงานอย่างมีจรรยาบรรณวิชาชีพในกลุ่มของตนเอง
ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้
1. รวบรวมความต้องการและข้อจำกัดโดยการตีความแบบวิศวกรรมและข้อมูลที่เกี่ยวข้อง
2. วิเคราะห์พฤติกรรมวัสดุและปัญหาในการออกแบบชิ้นงานเกี่ยวเนื่องจากกรรมวิธีการผลิตที่ใช้
3. แนะนำกระบวนการผลิตที่เหมาะสม โดยคำนึงถึงรูปร่างของชิ้นส่วนที่ต้องการ ข้อกำหนดในการใช้งาน และข้อจำกัดในการพัฒนาผลิตภัณฑ์
4. ตรวจสอบทางเลือกโดยเปรียบเทียบทางเลือกกับกรรมวิธีการผลิตอื่นที่เป็นไปได้
5. พิจารณาผลกระทบของการแก้ปัญหาทางวิศวกรรมในบริบทของโลก เศรษฐกิจ สิ่งแวดล้อม และสังคม
6. ปฏิบัติตามกฎและข้อบังคับทางจริยธรรมและวิชาชีพในสถานการณ์ทางวิศวกรรม
7. จัดเรียงข้อมูลอย่างมีแบบแผนที่ช่วยให้สื่อสารเข้าใจได้ง่ายขึ้น
8. ใช้ภาษาเหมาะสมกับผู้รับสาร
9. รวบรวมข้อมูลผ่านช่องทางที่เป็นไปได้
10. มีส่วนร่วมกับการสร้างเป้าหมายและแผนการทำงานของทีม
Manufacturing Processes Design Project
Prerequisite : ENG35 2012 Basic Manufacturing Processes Laboratory,
ENG35 2013 Production Drawing,
ENG35 2014 Digital Manufacturing Processes Laboratory,
ENG35 2021 Computer Aided Manufacturing,
ENG35 2022 Materials and Manufacturing Processes,
or study concurrently.
This course is a project-based study for designing manufacturing processes. Students will work as a team on joint projects from initial specification to scheme suggestion. Specific requirements will differ depending on the nature of the project. Students need to use their creative thinking skill to generate and critical thinking skill to judge the ideas. Projects include the challenges that require application of math, science, and engineering knowledge; analytical and design procedures; communication skills; combined with ethical behavior of the individuals in each team.
Learning Outcomes
1. Collect needs and constraints by interpreting engineering drawings and related data.
2. Analyse material behaviours and design issues relating to manufacturing processes.
3. Recommend appropriate manufacturing processes considering net part shape, functional requirements, and product development constraints.
4. Verify the solution by comparing alternative types of manufacturing processes.
5. Consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts.
6. Comply with ethical and professional rules and regulations in engineering situations.
7. Organise information in a structured manner to facilitate communication.
8. Use language appropriate to the audience.
9. Aquire information through possible channels.
10. Contribute to the creation of team goals and plans.