กระบวนการแยกทางชีวภาพ
3(3-0-9)
วิชาบังคับก่อน : โดยความเห็นชอบของสาขาวิชา
ลักษณะเฉพาะของกระบวนการทางเทคโนโลยีชีวภาพและสารชีวโมเลกุล หลักการพื้นฐานการออกแบบและการขยายขนาดกระบวนการแยกที่มุ่งคัดผลิตภัณฑ์ทางชีวภาพออกจากสารเจือปน เช่น กระบวนการตกตะกอน การสร้างตะกอน การปั่นเหวี่ยง การสกัดแบบสองวัฏภาค การแยกโดยใช้เยื่อแผ่น การดูดซับ และกระบวนการโครมาโตกราฟและการตกผลึกสำหรับเพิ่มความเข้มข้นและทำบริสุทธิ์ให้แก่ผลิตภัณฑ์
เค้าโครงรายวิชา
- ลักษณะเฉพาะของกระบวนการทางเทคโนโลยีชีวภาพและสารชีวโมเลกุล (2 ชม.)
- วิธีการเก็บเกี่ยวเซลล์ (2 ชม.)
- วิธีทางเคมีและทางกลในการทาให้เซลล์แตก (2 ชม.)
- กระบวนการตกตะกอน (2 ชม.)
- กระบวนการสกัดแบบสองวัฏภาคที่มีน้ำเป็นองค์ประกอบหลัก (4 ชม.)
- การแยกโดยใช้เยื่อแผ่น (6 ชม.)
- กระบวนการดูดซับ (6 ชม.)
- กระบวนการโครมาโตกราฟ (6 ชม.)
- การตกผลึก (6 ชม.)
ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้
- มีความรู้และความเข้าใจเกี่ยวกับการแยกสารชีวโมเลกุล
- สามารถประยุกต์ใช้หลักการและความรู้ทางวิศวกรรมเคมีในการออกแบบและขยายขนาดกระบวนการแยกทางชีวภาพได้
- มีความใฝ่รู้และรู้จักแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง และสามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้
Bioseparation Processes
Prerequisite : Consent of the School
Characteristics of biotechnological processes and biological molecules. Overview of fundamentals, design and scale-up principle of separation processes aiming specially for recovery of biological products including sedimentation, flocculation, and centrifugation for product harvest, mechanical and chemical methods for cell disruption, and precipitation, two-phase extraction, membrane separation, adsorption, chromatography as well as crystallization for product concentration and purification.
Course Outline
- Characteristic of biotechnological processes and biological molecules. (4 hr.)
- Method for cell harvest. (4 hr.)
- Chemical and mechanical cell disruption. (6 hr.)
- Precipitation process. (6 hr.)
- Aqueous-two phase extraction process. (6 hr.)
- Membrane separation process. (10 hr.)
- Adsorption process. (6 hr.)
- Chromatography process. (6 hr.)
- Crystallization. (10 hr.)
Learning Outcomes
- Know and understand the separation processes for biomolecules.
- Able to apply the principle and the knowledge in chemical engineering for designing and scaling-up of bioseparation processes.
- Able to engage in independent and lifelong learning, and function effectively as a member or leader of a team.