การวัดสายอากาศ
4(4-0-12)
วิชาบังคับก่อน: ไม่มี
หลักการพื้นฐานของการวัดสายอากาศ การวัดสายอากาศสนามไกล การวัดประสิทธิภาพ ค่าชี้ทิศและอัตราขยาย การวัดโพลาไรเซชั่น เครื่องมือวัดสายอากาศ การวัดในห้องอนิโคอิก การวัดสายอากาศขนาดเล็ก การวัดสนามใกล้แบบระนาบสี่เหลี่ยม
การชดเชยและคุณลักษณะของอุปกรณ์ในการทดสอบ
เค้าโครงรายวิชา
1. หลักการพื้นฐานของการวัดสายอากาศ (4 ชั่วโมง)
2. การวัดสายอากาศสนามไกล (4 ชั่วโมง)
3. การวัดประสิทธิภาพ ค่าชี้ทิศและอัตราขยาย (8 ชั่วโมง)
4. การวัดโพลาไรเซชั่น (4 ชั่วโมง)
5. เครื่องมือวัดสายอากาศ (4 ชั่วโมง)
6. การวัดในห้องอนิโคอิก (4 ชั่วโมง)
7. การวัดสายอากาศขนากเล็ก (8 ชั่วโมง)
8. การวัดสนามใกล้แบบระนาบสี่เหลี่ยม (8 ชั่วโมง)
9. การชดเชยและคุณลักษณะของอุปกรณ์ในการทดสอบ (4 ชั่วโมง)
ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้
1. มีความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับหลักการและวิธีปฏิบัติสำหรับการวัดคุณสมบัติของสายอากาศ
2. ทำการวัดสายอากาศในห้องปฏิบัติการหรือในสนามเพื่อหาความต้านทานและคุณลักษณะการแผ่คลื่นของสายอากาศ
3. ผู้เรียนมีความพร้อมในการวัดสายอากาศ โดยสามารถวิเคราะห์ผลการวัด ระบุแหล่งที่มาของข้อผิดพลาดที่เป็นไปได้ และประเมินความไม่แน่นอนของการวัด
4. ผู้เรียนสามารถร่วมมือทำงานเป็นกลุ่มกับผู้อื่นและการประสานงานกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพและทำงานเป็นรายบุคคลเพื่อเป้าหมายร่วมกัน
Antenna Measurement
Prerequisite: None
Basic principles of antenna measurement, far-field antenna measurement, gain, directivity, and efficiency measurement, polarization measurement, antenna measurement instrumentation, anechoic chamber measurement, compact antenna measurement, planar near-field measurement, test facility characterization and compensation
Course Outline
1. Basic principles of antenna measurement (4 hours)
2. Far-field antenna measurement (4 hours)
3. Gain, directivity, and efficiency measurement (8 hours)
4. Polarization measurement (4 hours)
5. Antenna measurement instrumentation (4 hours)
6. Measurement in anechoic chamber (4 hours)
7. Compact antenna measurement (8 hours)
8. Planar near-field measurement (8 hours)
9. Test facility characterization and compensation (4 hours)
Learning Outcomes
1. basic knowledge of the principles and practical methods for measuring the main antenna properties.
2. conduct antenna measurements in the laboratory or in the field to determine the impedance and radiation characteristics of the antennas
3. the student can work in an antenna project at least on the competent performer level – i.e., the student’s working is well-planned and productive, and he/she can propose suitable approaches depending on the situation.
4. the student able to effectively cooperate with the other students and work individually towards the joint goal.