Aircraft Structural Analysis

การวิเคราะห์โครงสร้างอากาศยาน

4(4-0-8)

วิชาบังคับก่อน: ENG30 2002 กลศาสตร์วัสดุ 1

หลักการและทฤษฎีของการเปลี่ยนแปลงรูปร่างรูปทรง ทฤษฎีความเค้นและความเครียดของวัสดุคุณสมบัติวัสดุ ความสัมพันธ์ระหว่างความเค้นและความเครียด การวิเคราะห์ความเสียหายของโครงสร้างคานรับน้ำหนักและชิ้นส่วนทางกลอย่างง่าย การรับภาระกรรมการโก่ง การเฉือน และการบิด ทฤษฎีความเสียหาย การวิเคราะห์การจับยึดของแผ่นบาง หลักการและทฤษฎีวิเคราะห์พื้นผิวที่รับความเค้น การวิเคราะห์การบิดของท่อผนังบางทั้งชนิดเปิดและปิด วิเคราะห์ความเค้นในชิ้นส่วนอากาศยาน อาทิ ปีก คานแบบกล่องลำตัว เป็นต้น

ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้

  1. เข้าใจถึงหลักการพื้นฐานในการวิเคราะห์โครงสร้าง และทฤษฎีความเสียหาย
  2. อธิบายถึงตัวแปรที่เกี่ยวข้องกับการวิเคราะห์ความเสียหาย
  3. สามารถประยุกต์ใช้ทฤษฎีความเสียหายกับการวิเคราะห์ชิ้นส่วนเครื่องจักรกลและโครงสร้างอากาศยานได้
  4. อธิบายทฤษฎีแผ่นบาง และสามารถคำนวณหาการยุบตัวหรือการโกงตัวของแผ่นบางและ การจายของความเค้น
  5. วิเคราะห์โครงสร้างท่อผนังบาง โครงสร้างปีก ลำตัว และชิ้นส่วนอากาศยานได้ตามรูปแบบการใช้งานหรือการรับภาระกรรมรูปแบบต่าง ๆ

Aircraft Structural Analysis

Prerequisite:  ENG30 2002 Mechanics of Materials I

The principles of deformation; stress and strain in materials; properties of materials;  stress and strain relations; analysis of simple mechanical elements subjected bending shear and torsion; theories of failure; analysis of plate connection; principles of stressed skin analysis; analysis of the opened and closed thin walled tubes; stress analysis of aircraft components including wing spars, box beams, fuselage and others.

Learning outcomes

  1. Understand the preliminary structure analysis and failure criteria;
  2. Describe the failure parameters of structural analysis;
  3. Understand limitations and range of applicability of mechanical and aircraft structural analysis;
  4. Describe the plate theory; calculate deflections in thin plates and stress distribution;
  5. Analyze for an outline suitable thin wall tube, wing, fuselage and features of mechanical parts or aircraft structural parts that will satisfy requirements or that appropriate to an action.