Aerodynamics

อากาศพลศาสตร์                                                               

3(3-0-6)

วิชาบังคับก่อน: ENG85 2100 กลศาสตร์ของไหล 1

ความสำคัญของวิชาอากาศพลศาสตร์ พื้นฐานอากาศพลศาสตร์ การไหลแบบไม่มีความหนืดและอัดตัวไม่ได้ ทฤษฎีแพนอากาศ พื้นฐานเบื้องต้นของการไหลในชั้นชิดผิว การไหลอย่างปั่นป่วน การไหลที่ไม่เสถียรและการแยกตัวของการไหล ปัจจัยที่มีผลกระทบต่อแรงยกและแรงต้านอากาศของปีก ทฤษฎีการออกแบบปีกเบื้องต้น อุปกรณ์เพิ่มแรงยก การไหลแบบอัดตัวได้เบื้องต้น

ผลลัพธ์การเรียนรู้ที่คาดหวังระดับรายวิชา

  1. สามารถวิเคราะห์แรงทางอากาศพลศาสตร์ที่เกิดขึ้นกับวัตถุรูปทรงพื้นฐาน แพนอากาศ และปีกเครื่องบินได้
  2. เข้าใจถึงหลักการเกิดแรงยก – แรงต้านที่มุมปะทะต่าง ๆ
  3. เข้าใจถึงการไหลชั้นชิดผิว การไหลปั่นป่วน การไหลแบบอัดตัว
  4. สามารถออกแบบแพนอากาศและปีกเครื่องบินเบื้องต้น
  5. เข้าใจถึงวิธีการวัดและทดสอบแรงทางอากาศพลศาสตร์

Aerodynamics  

Prerequisite:  ENG85 2100 Fluid Mechanics I

Importance of aerodynamics, fundamental of aerodynamics, inviscid incompressible flow, airfoil theory, introduction to viscous flow, factors affecting wing lift and drag, basics of aircraft wing design theory, high-lift devices, fundamentals of compressible flow.

Course Learning Outcomes (CLOs)

  1. Analyze and calculate aerodynamic forces acting on various basic shapes, airfoil and aircraft wing.
  2. Able to explain about lift and drag forces acting on aircraft wing at various angles of attacks.
  3. Able to explain about basic concepts of boundary layers, turbulence, and compressible flow.
  4. Able to perform preliminary design of airfoil and aircraft wing.
  5. Recognize various techniques used in aerodynamic force analysis and testing.