Die Design Laboratory

ปฏิบัติการออกแบบหัวรีด                                                                     

1(0-3-3)

วิชาบังคับก่อน: ENG28 3111 การอัดรีดพอลิเมอร์  ENG25 2130 การเขียนแบบวิศวกรรม 2

วิชาบังคับร่วม:  ENG28 3113 การออกแบบหัวรีด

ปฏิบัติการออกแบบหัวรีดเป็นวิชาเสริมสำหรับ วิชา ENG28 3113 การออกแบบหัวรีด นักศึกษาจะทำโครงงานการออกแบบหัวรีดโดยใช้หลักการออกแบบทางวิศวกรรม  การวิเคราะห์ชิ้นงาน หัวรีด และ การเขียนแบบทางวิศวกรรม   รวมถึง การใช้เครื่องมือทางวิศวกรรมสมัยใหม่ที่จำเป็น ได้แก่ การใช้คอมพิวเตอร์ช่วยเชิงวิศวกรรมเพื่อวิเคราะห์การไหลของพอลิเมอร์หลอมผ่านช่องการไหลรูปแบบต่างๆ

ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้

                    เมื่อสิ้นสุดการเรียนรายวิชานี้ นักศึกษาจะมีความสามารถด้านต่าง ๆ ต่อไปนี้

  1. สามารถสร้างและอ่านแบบวิศวกรรมของหัวรีดได้
  2. สามารถวิเคราะห์และออกแบบผลิตภัณฑ์ให้สามารถขึ้นรูปด้วยการอัดรีดได้
  3. สามารถดำเนินการและวิเคราะห์ผลของจำลองการไหล โดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ช่วยได้
  4. สามารถหาข้อมูลที่จำเป็นต่อการออกแบบผลิตภัณฑ์อัดรีดและหัวรีดได้
  5. สามารถสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพระหว่างบุคคลจากหลากหลายวิชาชีพ
  6. สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ รับผิดชอบหน้าที่ของตนเองเพื่อทำให้งานสำเร็จ
  7. สามารถใช้เทคนิค ทักษะ และเครื่องมือสมัยใหม่ที่จำเป็นต่อปฏิบัติงานทางด้านวิศวกรรมได้

Die Design Laboratory

Prerequisite: ENG28 3111 Polymer Extrusion and ENG25 2130 Engineering Graphics II

Corequisite:   ENG28 3114 Die Design

This is a complimentary course for ENG28 3113 Die Design which students will be working on a term project to develop a die for plastic extrusion process.  The term project is intended to provide a hands-on experience from examination of parts, molds, and drawings. The course also includes a utilization of modern engineering tools necessary for engineering practice including computer-aided design and engineering (flow simulation).

Learning outcomes

Upon completion of this course, the student will be able to:

  1. Able to create and Interpret an engineering drawing of die.
  2. Able to analyze and design a product so that it can be produced using extrusion technique with minimal problems.
  3. Able to perform and analysis the results of flow simulation.
  4. Able to gather information necessary for designing product and die.
  5. Able to communicate effectively among people across disciplines.
  6. Able to function as a team, shows responsibility by contribute toward a project completion
  7. Able to use the techniques, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice.